رسالة الماجستير أو الدكتوراه
من منتدى اطباء مصر فى الداخل والخارج
http://doctorscafe.net/forums/showthread.php?t=455
بسم الله الرحمن الرحيم
والان اخواني واخواتي الاطباء والطبيبات
أقدم لكم
( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه )
بصراحة يا جماعة أنا لسه ما حضرتش الرسالة بتاعتي ومعلوماتي في موضوع تحضير الرسالة بسيطة
علشان كده أنا ضفت بعض المعلومات البسيطة ورتبت ونظمت موضوع تحضير الرسالة ده نقلا عن الأخ الدكتور الزميل هاني الرخاوي واللي نزله علي أحد
المنتديات الطبية
جــــــــزاه الله كل خير
خطوات تحضير الرسالة
أولا
تسجيل الرسالة
1- تقديم طلب إلي مجلس القسم لتحديد المشرفين علي الرسالة
2- تحديد موضوع الرسالة
3- يتم عمل بروتوكول للرسالة بحيث يتوافق عليه من المشرفين
4 - يتم إدخال البروتوكول مجلس القسم ثم مجلس الكلية ثم مجلس الجامعة
ثانيا
تحديد نوع الرسالة
وده بيتوقف علي سياسة القسم ونظامه حيث يوجد نوعين من الرسالة :
1- رسالة Essay ( المقالة ) :
- حيث يكون البحث نظري بحت بدون العمل علي حالات وذلك في الغالب في موضوع جديد أو موضوع صغير في مرجع بحيث يتم تغطية الموضوع من كل الجوانب .
- وأوقات القسم يمرر الرسالة يعني مفيش مناقشة يعني بعد ما تمضى على الموافقة على الرسالة من المشرفين تروح زى الباشا تمضيها من لجنة الممتحنين بعد ما تديلهم نسخه (لكل واحد ما عدا المشرف اللى فى لجنة الممتحنين) و تمضى منهم ورق المناقشة و تسلمه للدراسات العليا بدون مناقشه و لا بهدله و لا جاتوهات و لا فيديو .
2- رسالة Thesis ( الأطروحة ) :
تتكون من جزئين :
- جزء نظري تتكلم فيه عن موضوع البحث .
- جزء عملي و يشمل الحالات التى هتشتغل عليها و النتائج اللى طلعت بيها و تقارن شغلك و نتائجك فى الموضوع ده بالأبحاث المشابهة .
ثالثا
اختيار موضوع الرسالة
* إما :
- يحدده أكبر المشرفين درجة علمية أو
- يطلب من الباحث عدة مواضيع ويختار المشرف الرئيسي واحد منها وفي
الحالة دي تعمل الآتي :
1 تروح على مكتبات الكليات الكبيرة زى قصرالعينى وعين شمس وممكن الأزهر و الإسكندرية وتدور على الرسائل اللى إتعملت فى تخصصك فى آخر 3 سنين و تكتب أسمائهم فى ورقة
2- تجيب كمان المجلات العلمية اللى فى مجال تخصصك ويفضل تبقى أعداد آخر سنتين و تشوف موضوع يكون له مراجع كتيرة (و متوفرة) و برضه تعمل سيرش على النت على أفضل 3-4 مواضيع لقيت فيهم رسائل أو papers متوفرة
3- اسأل حد فىالقسم مثلاً مدرس أو أستاذ مساعد (إيه رأيك فى الموضوع ده؟؟؟ طبعاً مش من الناس هتشرف عليك )
4- حاول تبعد عن المواضيع المكلفة يعنى المواضيع اللى فيها معمل و الكيتس بتاعتها غالية أو مش متوفرة لأنه غالباً هتشترى الحاجات دى على حسابك و فى المتوسط هتشتغلك 50 حالة يبقى سيادتك فى أحسن الأحوال هتجيب من 100-150 من الكيتس و شوف هتصرف قد إيه ... و المصيبة إنها ممكن ما تكونش متوفرة و تبعت تجيبها من بره على حسابك طبعاً .
5- حاول ما تزنقش نفسك فى حتة صغيره مثلاً ما بيبقاش (دراسة حول عمل الزائدة الدودية بمنظار البطن فى الرجال من عمر 30-35 سنه) يعنى كده تبقى حبكتها على نفسك قوى لكن مثلاً لو قلت (دراسة مقارنة بين منظار البطن و الفتح الجراحي لعمل الزائدة الدودية) و بدون تحديد أعمار أو مكان أو جنس معين .
6- إبعد تماماً عن الحاجات النادرة اللى علشان تجمع لهم الحالات المطلوبة بيكون صعب جدا
7- ما تختارش تشتغل على جهاز أو حاجه مش متوفرة فى مصر إلا إذا كان فيه إشراف مشترك على الرسالة بين أستاذ من مصر و أستاذ من دوله تانيه متوفر عنده الجهاز ده وبشرط إن المشرف الأجنبي هيسمحلك بالسفر تروح عنده وهيسمحلك بالشغل بأيدك فى البلد اللى هتروحها يعنى ميسمحلكش بمجرد observer-ship .
رابعا
البــــروتوكول
وهو عبارة عن خطة العمل بتاعتك في تحضيرالرسالة و كل كلمة فى البروتوكول هتحكم شغلك فى الرسالة بعد كده والبروتوكول يشمل الآتي :
- نبذه عن الموضوع .
- مواصفات الحالات اللى هتشتغلها وإيه اللى هيتعمل لهم و إذا كانت محددة بجنس معين أو سن معين و لا لأ .
- إيه هى مواصفات الحالات اللى هتشتغلها و إيه هى المواصفات اللى فى الحالات دى مش هتشتغلها Inclusion and Exclusion criteria .... - - الفحوص و الإشاعات اللى هتعملها لكل حاله (أو بعضها ... لازم تحدد) .
A- كتابة غلاف البروتوكول
البروتوكول بيتكتب بالعربي وبالإنجليزي
بالإنجليزي كالآتي
1- في البداية وفي أعلى الصفحة
يتم كتابة عنوان الرسالة بخط كبير و BOLD و يفضل أنها كلها تكون بحروف CAPITAL
2- تسيب سطر و فى وسط الصفحههتكتب
Essay ولا Thesis
3- السطر التالي وفي فى وسط الصفحه هتكتب
Submitted By
4- السطر التالي و فى وسط الصفحه هتكتب
اسمك (يفضل إنه يكون رباعى) .... و طبعاً لاحظ إوعى حجم الفونت بتاع إسمك يبقى أكبر (أو حتى) مساوى لحجم الفونت اللي هتكتب بيه أسماء المشرفين
5- السطر التالي و فى وسط الصفحه هتكتب
M.B.B.Ch.
و تعنى بكالوريوس الطب و الجراحة لمن بللاتينى و هى اختصار
Medicin Baccalaureus et Baccalaureus Chirurgi
6- السطر التالي
In partial fulfillment of Master Degree
7- ممكن تسيب سطر (إن أمكن)
وفى وسط السطر التالي أو فى وسط هذا السطر لو كانت المساحة بتاعة الصفحه لا تسمح بترك فراغ ...
هتكتب Supervisors أو تكتب Supervised By
8- بعدين هتكتب أسماء المشرفين تبعاً لأقدميتهم راعى النقطة دى كويس جداً
و طبعاً اسم أي واحد فيهم لازم يبقى Bold و يفضل إنه يكون كله Capital و طبعاً الاسم و التوصيف لكل واحد منهم بيبقى فى نص الصفحه
9- بعد ما تكتب الاسم تكتب التوصيف فى السطر التالي (يعنى أستاذ و رئيس قسم و لا أستاذ ... و لا أستاذ مساعد ... و لا مدرس)
10- ثم السطر التالى تكتب
إسم الكلية اللى الأستاذ شغال فيها
11- هتكتب فى آخر الصفحة من تحت و فى وسط السطر السنة الميلادية يعنى إحنا دلوقتى فى 2009 هتكتب 2009.
فيه بعض الأساتذة فى الأزهر بيصر على كتابة التاريخ الهجرى كمان
يبقى فى الحالة دى هتكتب
2009 (A.D.) – 1430 (H)
يتبع